17 mei 2018

Bakje chocolade sinaasappel

De beste tool om af te vallen zonder dieet.

Als je wilt afvallen zonder dieet heb je vaak behoefte aan houvast. Je wilt niet meer op dieet, maar wat dan? Hoe, wat en hoeveel moet je eten? Juist als je veel diëten hebt gevolgd kan je hierover in verwarring zijn. Hoe pak je dit aan zonder in je oude dieetmodus te vervallen? Ik geef je de meest simpele en liefdevolle oplossing. Deze voelt niet alleen goed, je valt er ook van af. Meer liefde, minder overgewicht.

De beste tool om af te vallen zonder dieet is het volgen van je hongerbalans.

Hiermee doel ik op het luisteren naar de signalen van honger en verzadiging die je lichaam je geeft. Als je dit doet val je af en kom je op je natuurlijke gewicht.

Als klein kind was het luisteren naar je hongergevoel vanzelfsprekend. Je wilde pas eten als je honger had en stopte zodra je verzadiging voelde. Daarna gleed je van je stoel om verder te spelen. Meestal zijn we dit ergens kwijtgeraakt. Als je maar genoeg diëten hebt gevolgd ga je eten volgens de regels van een ander of om je honger voor te blijven. Dat laatste om je nooit meer zo ellendig te voelen als tijdens een crash dieet.

Maar wat als je nu teruggaat naar de vanzelfsprekende verbinding met je lichaam en wacht op een uitnodiging van je maag voordat je eet?

Ik heb hier zelf veel weerstand voor moeten overwinnen. Ik vond het ontzettend moeilijk om naar mijn lichaam te luisteren en stuiterde de ochtend door. Ongeduldig hield ik de klok in de gaten. Hoe lang ging dit nog duren? Kon het geen kwaad om zo lang te wachten met eten? Maar het kon geen kwaad. Sterker nog, mijn lichaam verlangde naar de ruimte die ik het gaf. Mentaal was het een groot ongemak. Toch heb ik doorgezet, omdat ik begreep dat het de natuurlijke weg was naar afvallen zonder dieet. Ik begreep na jaren van zoeken, wanhoop en verwarring dat ik iets anders moest proberen en luisteren naar mijn lichaam had ik nog niet geprobeerd.

Ik at omdat het mocht.
Omdat ik het had verdiend.
Omdat ik de gastvrouw niet teleur wilde stellen.
Omdat het er lekker uitzag.
Omdat het in Nederland niet te krijgen was.
Omdat ik een rotdag had.
Omdat ik moe was.
Omdat je er niet dik van werd.
Omdat mijn kat dood was.
Omdat iedereen het deed.
Omdat het gezellig was.
Omdat het straks niet meer kon.
Omdat ik me anders op dieet voelde.
Omdat het een uitzondering was en ga zo maar door.

Er was altijd wel een reden om te eten. Maar luisteren naar mijn lichaam, daar was ik van afgedwaald. Door opnieuw te leren luisteren naar mijn hongerbalans verloor ik al mijn overgewicht. Inmiddels kan ik ook zonder moeite mijn zelfgemaakte chocolade wegleggen (deze is met eetbare lavendel en kumkwat).

Als ik naar kleine kinderen kijk geniet ik van hun relatie met eten. Ze benaderen eten zonder regels in hun hoofd en gaan puur op hun gevoel af. Ze eten als ze honger hebben en proeven alleen als hun nieuwsgierigheid is gewekt. Geconcentreerd gaan ze volledig op in de ervaring van het moment en ruiken, voelen en proeven.

Als je hiernaar terug weet te keren, val je niet alleen af, maar herontdek je ook de vrijheid die je bent kwijtgeraakt.

Eten is weer van jou. Iets tussen jou en je lichaam.

Luisteren naar signalen van honger en verzadiging gaat het beste als je eet zonder afleiding en dat is vaak een struikelblok. Meestal wil je juist afleiding terwijl je eet. Je hebt hard gewerkt, veel aan je hoofd en dat eetmoment is nu juist de pauze waarbij je jezelf even uit wilt schakelen. Hetzelfde herhaalt zich ’s avonds op de bank voor de televisie. Je hebt dan niet echt honger, maar vooral behoefte aan afleiding van jezelf. Afleiding van je stress of vermoeidheid. Zolang jezelf uitzetten gelijk staat aan genieten kan je niet voelen wanneer je lichaam genoeg heeft gehad. Dat wordt dan bepaald doordat je bord leeg is of de verpakking waar je uit eet.

Het allergrootste plezier van slank zijn zonder dieet is het vermogen om je verlangen naar rust, plezier en eten uit elkaar te kunnen halen. Pauzes zonder iets lekkers zijn in het begin ongemakkelijk, maar dat is tijdelijk. Daarna is de associatie met eten weg en beleef je een heerlijke rust zonder dat je aan eten denkt.

Ik geef je een aantal stappen om mee te experimenteren:

Wacht met eten totdat je maag duidelijk signalen van honger geeft.
Dit is een uitnodiging om het van brandstof te voorzien. Deze vorm van honger komt langzaam op in een golfbeweging. Bij echte maaghonger is je honger niet acuut. Je hebt nog alle tijd om eten te maken. Durf hierop te wachten. Ook al duurt het een driekwart dag. Je lichaam weet precies wanneer het brandstof nodig heeft. Vertrouw daarop.

Eet nu waar je lichaam om vraagt. Is dat hartig of zoet? Knapperig of zacht? Warm of koud?
Wees nieuwsgierig en ga met je aandacht naar binnen. Luister zonder oordeel. Echte maaghonger komt met een duidelijke voorkeur. Als je niet weet waar je trek in hebt, heb je waarschijnlijk nog niet echt honger.

Eet zonder afleiding.
Gebruik een mooi bord en zoek een fijne plek om in alle rust te eten. Leg je telefoon weg. Als je dit niet gewend bent, kan het heel ongemakkelijk voelen. Geef dit wat tijd. Het went, dat beloof ik en daarna wordt het zo fijn dat je er zelfs naar uitkijkt.

Eet langzaam genoeg om op te merken wanneer je verzadigd raakt.
Verzadiging maakt zich met een subtiel signaal kenbaar. Je voelt een lichte zucht opkomen. Ineens haal je wat dieper adem en kijk je wat meer om je heen. Misschien voel je ook een soort van klik in je maag. Dit zijn allemaal tekenen van verzadiging. Experimenteer hiermee. Neem de tijd.

Eet niet zonder honger
Als je zonder honger bent gaan eten is het vrijwel onmogelijk om verzadiging op te merken, omdat je immers geen honger had voor je begon. Merk op of je eten minder lekker smaakt als je zonder honger eet.

Eet met stokjes
Als je een snelle eter bent kan het helpen om met stokjes te eten. Dat vertraagt en helpt om met je aandacht bij je maaltijd te blijven. Zo merk je verzadiging gemakkelijker op. Als je verzadigd bent maar toch door blijft eten, vraag je dan af waarom. Word niet boos, alleen nieuwsgierig. Volgende keer weer een kans. Heb geduld en blijf jezelf uitnodigen om te stoppen bij verzadiging.

Bewaar wat over is
Nu je klaar bent met eten, ligt er misschien nog iets op je bord. Bewaar dit voor je volgende honger. Ook al is het maar een enkele hap. Die doet ertoe. Bewaar hem. Je hoeft het niet allemaal op te eten omdat je dit ooit is geleerd. Het is niet zonde om te bewaren. Het is zelfs niet zonde om weg te gooien als bewaren geen optie is. Eten in je maag stoppen terwijl je lichaam er niet om heeft gevraagd is net zo’n verspilling als het in de vuilnisbak gooien. Je lijf kan er immers niets mee en heeft er alleen maar last van. Dus of het nu verspild raakt in je maag of in de vuilnisbak, komt op hetzelfde neer.

Het volgen van je hongerbalans gaat je meer opleveren dan afvallen.

Het herstelt de relatie tussen je lichaam en eten. Het herstelt ook je mentale en emotionele relatie met eten. Alle redenen waarom je wilt eten, die niets met honger te maken hebben, worden zichtbaar en je leert jezelf er beter door kennen.

Probeer het uit. Koop ter inspiratie een mooi bord voor jezelf en een kommetje, speciaal voor deze herontdekking. Het hoeft niet duur te zijn. Het gaat om het idee. Je hoeft ook niet meteen elke maaltijd volgens je hongerbalans te eten. Bouw het rustig op. Begin met een maaltijd per dag en eet daarna weer volgens je oude routine: met het gezin aan tafel, achter het stuur in je auto, staand bij het aanrecht, je weet wat ik bedoel. Het hoeft niet meteen perfect. Dat geeft alleen maar spanning.

Ik lees graag wat je ontdekt. Door je deze manier van eten eigen te maken, voel je weer hoe het ooit was. Vanzelfsprekend, liefdevol en op gevoel. Afvallen is de bonus.

 

Banner audio Etenslessen

Beoordeling lezers
[Totaal: 32 Gem: 4]

2 reacties op “De beste tool om af te vallen zonder dieet.”

  1. Mary schreef:

    Jeetje wat een vernieuwende manier om naar mijn eetpatroon te kijken. Ook spannend, want eerlijk gezegd weet ik helemaal niet meer wanneer ik echt honger heb. Je bent ook echt grappig en eerlijk in je verhaal! Heel herkenbaar. Dankjewel ik ga er mee aan de slag.

  2. Chantal schreef:

    Ik wil zo graag na mn oude gewicht (85 kilo) ben nu bijna 110 en dat vindt ik vreselijk, maar betrap mezelf elke dag weer er op dat ik veelste weinig beweeg en veelste veel snack, t lijkt bijna wel een verslaving om wat te “moeten” eten. Is deze manier dan ook geschikt voor mij om af te vallen? Wel is vorig jaar 2018 augustus vast gesteld dat mn cortisol gehalte wat aan de hoge kant is dus daar kan ook een rol in meegespeeld worden. Ik ga het proberen en hopen dat het gaat werken.


Plaats een reactie