12 november 2018

Candy

Genotmiddel

Niet iedereen is even gevoelig voor het genot van voedsel. We kennen allemaal die ene vriend, collega of zus, die na een paar happen van een plak cake de rest kan laten liggen.
Als diezelfde paar happen voor jou direct naar meer smaken ben je waarschijnlijk gevoelig voor het genot van voedsel. Je gaat ervan ‘aan’ en je brein zeurt om meer.
Genotzucht kan een lekker gevoel zijn. Je kan je enorm verheugen op eten en er helemaal in opgaan.

Het wordt pas een probleem als genotzucht je domineert en niet strookt met je verlangens. Als je wilt afvallen of je levensstijl wilt veranderen is het meestal een stoorzender. Je wilt graag goed voor jezelf zorgen maar wordt steeds in verleiding gebracht en raakt met jezelf in gevecht. Meestal proberen we dit op te lossen met wilskracht.

Maar wilskracht is geen constante. Het werkt in je brein als een reservoir en als het tijdelijk is uitgeput heb je niet meer zoveel te willen. Daarnaast kost het bevechten van genotzucht ook veel energie en geeft spanning. Je wilt hier zo min mogelijk last van hebben. De vraag is hoe je dit voor elkaar krijgt.

De oplossing vind je in het veranderen van je relatie met eten. Onderdeel van die relatie is je hang naar genot. Je bent nu nog gehecht aan het gebruik van eten als genotmiddel. Dit betekent dat je het gebruikt om plezier te intensiveren of pijn te camoufleren. Maar als je hier niet langer behoefte aan hebt ben je vrij.

Misschien roept het woord genotmiddel de associatie van verslaving bij je op. Maar ik gebruik dit label bewust niet omdat genotzucht in alle mogelijke gradaties voorkomt. Van heel licht tot intens. Bovendien associëren we verslaving vaak met hulpeloosheid iets wat niet bijdraagt aan een positieve mindset. Je wilt (terecht) overtuigd zijn van je zelfregulerend vermogen.

Dit is het goede nieuws: zodra je interesse in het gebruik van eten als genotmiddel afneemt is er geen gevecht meer en ben je niet langer afhankelijk van je wilskrachtreservoir.
Iets in de winkel laten liggen wat je graag wilt hebben is veel moeilijker dan iets laten liggen wat je niet interesseert.

Als je dat laatste voor elkaar hebt ben je vrij.

Tijdens het creëren van een geweldige relatie met eten is dit precies wat je doet. Je verandert je relatie met het gebruik van eten als genotmiddel. Door eten dat je genotzuchtig maakt een plek te geven waar je er geen last van hebt, vind je precies de weg die voor je werkt. Dit is heel persoonlijk en kan er voor iedereen anders uitzien. Ik help je daarom bij het vinden van de vorm die helemaal bij jou past. Het is tenslotte jouw geweldige relatie met eten, niet die van mij.

Dit zijn de twee grootste vreugden in mijn werk: als je mij voor het eerst stralend vertelt dat je niet hoefde te eten, terwijl je dit vroeger beslist had gedaan en dat je zo blij bent dat je nu eindelijk weet wat voor je werkt. Ik weet hoe fijn die autonomie voelt. Ik weet ook dat het nu niet lang meer duurt voordat je me vertelt dat je broek losser zit.

Beoordeling lezers
[Totaal: 17 Gem: 3.4]

Plaats een reactie