18 augustus 2015

Zondersondergang met een bergbeklimster bij Kalymnos Eiland, Griekenland.

Als je lang niet hebt bewogen

Wil je weer gaan bewegen maar zie je er enorm tegenop? Ik weet waarom en kan je helpen. Dit gaat niet over angst voor blessures. Je kent je lichaam en weet dat je tijd nodig hebt om kracht, souplesse en conditie op te bouwen. Er is iets anders waar je last van hebt. Het saboteert je plan. Nog voor je zelfs maar begonnen bent.

Het zijn je gedachten.

Alles wat je voor je lichaam wilt, alles waar je naar verlangt, de kracht, souplesse en adem, zijn afhankelijk van jouw gedachten over bewegen.

Begin alsjeblieft niet voordat je hier aandacht aan hebt besteed. Ik weet het, de verleiding is groot om vanuit ‘het zat zijn’ naar de sportschool te gaan. Maar het draait op een teleurstelling uit als je dit doet.
Alle negatieve gedachten over je figuur en gewicht neem je dan mee naar de gym. En wat gebeurt er? Je schrikt van je gebrek aan conditie. Je lichaam heeft moeite om de les bij te benen en dan begint de kritiek.

Ik kan niet geloven hoe slap ik ben.

Hoe heb ik het zo ver laten komen?

Dit krijg ik niet meer goed.

Er wordt naar me gekeken, ik zie er niet uit.

Het is geen wonder, dat als je spierpijn hebt en moe bent na een lange dag werken, je er niet naar uitkijkt om daar bovenop ook nog eens de pijn van deze gedachten te voelen. Want het doet meer pijn dan je denkt.

Je bent misschien al jaren gewend om negatief naar je lichaam te kijken. Het valt je niet eens meer op dat je dit doet. Maar het ondermijnt je. Ruim dit op en het maakt een wereld van verschil.

Als je voor nieuwe liefdevolle gedachten kiest kun je precies krijgen wat je hebben wilt. Je kunt net zo slank, gespierd, soepel en fit worden als je wilt. In het tempo dat je daarvoor nodig hebt. Dit is niet afhankelijk van je leeftijd of drukke baan.

Wat je nodig hebt zijn de juiste gedachten. De gedachten die je over de drempel helpen. Elke keer opnieuw. Die je laten voelen hoe trots je op jezelf bent. Ongeacht je gebrek aan conditie. Deze gedachten domineren je gevoelens. Ze hebben meer impact op je dan spierpijn, vermoeidheid of een drukke agenda.

De gedachten die mij het meest helpen zijn:

Ik doe dit niet voor de prestatie maar voor het contact dat ik met mijn lichaam zoek.

Ik weet dat ik me straks heerlijk rozig en mellow voel.

Ik mag een vorm van bewegen kiezen die vandaag het beste bij me past.

Ik ben dankbaar voor alles wat mijn lichaam voor me doet, ik geef het graag iets terug.

Deze gedachten geven me de kracht om de relatie met mijn lichaam belangrijk te maken. Ze helpen me om te kiezen voor de tijd die ik er vrij voor moet maken. Ook als ik het druk heb. Ook als mijn gezin me nodig heeft. Die keuze heb jij ook. Vul de volgende zinnen voor jezelf aan:

Als ik beweeg en het wordt zwaar is mijn meest pijnlijke gedachte….

Als ik dit maar vaak genoeg denk, is het resultaat dat ik…..

Als ik alle oordelen over mijn lichaam achterwege laat, wil ik het liefst bewegen door…..

Waar ik het meest trots op ben als ik dit stuk van mijn leven opnieuw claim is….

Hernieuw je relatie met bewegen en sport. Je hoeft niet naar de gym. Ontdek wat bij je past en waar je blij van wordt. Zoals het ook was toen je als kind over het schoolplein rende. En onthoud dit:

Je hebt geen nieuwe gympen nodig maar nieuwe gedachten.

Beoordeling lezers
[Totaal: 5 Gem: 5]

Een reactie op “Als je lang niet hebt bewogen”

  1. Trees Rotteveel schreef:

    Deze website geeft inderdaad een andere kijk op alles!


Plaats een reactie