7 januari 2016

Een mooie vrouw die sneeuw van haar hand blaast. Ze staat in een park vol met sneeuw

De criteria die je helpen afvallen zonder wilskracht

Elk lichaam is uniek. Het voedingspatroon dat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken. Ik geef dan ook nooit voedingsadvies, wel technieken om erachter te komen welk eten goed bij je past. En wanneer is dat?

Dit zijn mijn eigen criteria:
1. Mijn eten moet heerlijk smaken. Als ik het niet lekker vind komt het niet op mijn bord.
2. Ik wil me verzadigd voelen tot mijn volgende maaltijd. Verzadiging voelt in mijn lichaam als kalm en tevreden.
3. Het mag me niet zuchtig maken. Dat vind ik een rotgevoel. Als het mij een onbedwingbare behoefte aan meer geeft zal ik er zelden voor kiezen.

Maar ik mag altijd alles eten. Altijd.

Die toestemming geef ik mezelf bewust. Zodra ik eten verbied wordt het magisch, waarna ik het juist hebben wil. Dat reflex vermijd ik.

Dus hoe zorg ik er nu voor dat ik ook niet daadwerkelijk de hele dag alles eet?

Door direct nadat ik mezelf toestemming heb gegeven iets te eten, de vervolgvraag stel hoe ik me wil voelen. Deze vraag zet mij op een ander spoor waardoor ik niet op wilskracht met mezelf in gevecht raak. Als ik iets laat liggen sta ik daar ook helemaal achter.

Neem bijvoorbeeld Bastognekoeken. Als ik die eet smaken ze vrijwel altijd direct naar meer. Ik word er zuchtig van en wil me zo niet voelen. De verslavingscentra in mijn brein zijn gevoelig voor de geraffineerde suiker (ik denk dat ze dat bij Bastogne weten). Om deze koeken niet te overeten moet ik meer moeite doen dan iemand die hier minder gevoelig voor is. Dat zijn die koeken me niet waard, zo geweldig vind ik ze niet.

Eten dat mij zuchtig maakt eet ik daarom bijna nooit. Het kost me eenvoudigweg te veel tijd en energie om het in goede banen te leiden.

Vroeger dacht ik dat ik pas een einde aan mijn strijd met eten had gemaakt als ik er ‘normaal’ mee om kon gaan. Als ik een paar koekjes zou kunnen eten zonder dat die naar meer zouden smaken.

Inmiddels weet ik dat niet iedereen even gevoelig is voor bewerkt eten en dat hier geen norm voor is.

Door de focus te leggen op hoe ik me wil voelen, ervaar ik zelden een gemis als ik eten waar ik gevoelig voor ben aan me voorbij laat gaan (op wilskracht zou me dat niet lukken).
Ik kom er telkens door aan mijn eigen kant staan. Dit helpt me niet alleen om te kiezen wat ik eet, maar ook hoeveel en wanneer.

Het resultaat is dat ik al jaren slank ben, altijd dezelfde kleding pas en zelden last heb van zuchtigheid.

Ook met een brein dat gevoelig is voor bewerkt eten, kun je slank worden en blijven. Zonder obsessie met eten of continu gevecht op wilskracht. Onderzoek wat jouw definitie is van eten dat goed bij je past en kom aan je eigen kant staan. Ik help je daar graag bij.

Beoordeling lezers
[Totaal: 23 Gem: 3.7]

3 reacties op “De criteria die je helpen afvallen zonder wilskracht”

  1. Anna schreef:

    Sorry Marjena,

    Als ik naar beneden scroll stem ik soms per ongeluk heel laag.
    Mijn excuses dit is niet de bedoeling.

    Ik vind jouw blogs altijd heel treffend, herkenbaar en behulpzaam!

    Anna

  2. Coco schreef:

    Hoi Marjena,

    Ik was even nieuwsgierig op je site aan het het kijken en bij het naar beneden scrollen, drukte ik per ongeluk op een laag sterretje, dit was niet de bedoeling. Sorry! X


Plaats een reactie