5 maart 2019

Het beste begin van gedragsverandering

Ik kreeg van een nieuwe klant de vraag welk eten ze alvast in huis kon halen voor de start van haar traject. Ik begreep haar vraag zo goed. Ze wilde haar motivatie direct vertalen naar gedragsverandering en ging ervanuit dat we meteen met voeding aan de slag zouden gaan.

Heel begrijpelijk, maar duurzame gedragsverandering vraagt eerst om begrip van je huidige gedrag. Je wilt weten waarom je op dit moment doet wat je doet. Een slecht huwelijk fix je ook niet door er vriendelijkheid overheen te plakken. Die pleister laat net zo snel weer los, als dat je hem hebt opgeplakt.

Door je huidige relatie met eten eerst te observeren, wordt zichtbaar wat je nodig hebt om deze te veranderen. Zo kom je tot de ontdekking dat je relatie met eten uit meerdere niveaus bestaat (lichamelijk, mentaal en emotioneel) die elk hun eigen aanpak nodig hebben.

Deze drie niveaus staan met elkaar in verbinding en beïnvloeden elkaar over en weer. Als ik je direct laat starten met gezond eten, is je lichaam daar wel blij mee, maar mentaal en emotioneel zit je nog in je oude patroon. Gezond eten doe je dan puur op wilskracht wat je niet volhoudt, zodra het nieuwtje van het coachtraject eraf is.

Nu klinkt het misschien alsof je dus eerst door een vaag proces moet gaan voordat je eindelijk kan afvallen, maar dat is niet zo. Door je bewust op de drie niveaus te richten, werk je strategisch, inzichtelijk en doordacht. Op deze manier help ik je ontdekken wanneer je eet zonder dat je daadwerkelijk honger hebt. Op dat moment gebruik je eten als genotmiddel en vervult dit een functie op het mentale en emotionele niveau. Het laatste waar je dan trek in hebt is gezond eten. Dat boeit je op dat moment even niet meer en je motivatie maakt een dip.

Herkenbaar?

Daarom beginnen we het traject niet bij gezond eten. Dat komt later vanzelf. Uit jezelf. Nadat je jouw ideale relatie met eten hebt ontworpen. Maar we beginnen eerst bij het observeren van de drie niveaus, iets wat alleen mogelijk is als je in eerste instantie blijft eten zoals je dat nu gewend bent.

Word je dan niet alleen maar zwaarder? Nee, dat hoeft niet. Het geheim daarvan zit in oordeelvrij observeren. Zodra je zonder oordeel observeert wat je doet, gebeurt er iets bijzonders: er ontstaat ruimte. Je ontspant. De druk gaat eraf.

Soms is dit effect zo groot dat je niet weet wat je overkomt. Ineens laat je eten op je bord liggen of sla je iets af dat je wordt aangeboden. Je bent overdonderd, in de wolken en verbaasd omdat je traject nog maar net is begonnen. Het is allemaal het effect van oordeelvrij observeren. Nu pakt de een dit sneller op dan de ander. Maar ik help je daarbij, geef je er goede tools voor en laat je steeds opnieuw zien waar de opening zit, net zolang tot je deze zelf moeiteloos vindt.

Oordeelvrij observeren is dan ook het beste begin van gedragsverandering.

Het lijkt op uitstel van het echte werk, maar het is het echte werk.

Probeer het uit. Oefen ermee.

Zodra je merkt dat je wilt eten terwijl je geen honger hebt doet deze kans zich voor. Wordt op dat moment niet boos maar nieuwsgierig. Vraag je af wat je wilt dat je eten voor je doet.

Zoek je afleiding? Zo ja, waarvan? Wat wil je liever niet voelen? Waar wil je liever niet aan denken en helpt eten je daarbij? Merk dat op en als je vindt dat je een beloning hebt verdiend, is eten dan een goede beloning of heb je achteraf spijt? En is iets waar je achteraf spijt van hebt wel een beloning? Laat cynisme achterwege. Observeer je antwoorden zonder oordeel en ik beloof dat er een wereld voor je opengaat.

Beoordeling lezers
[Totaal: 8 Gem: 4.6]

Plaats een reactie