27 januari 2016

Twee kookboeken die op een houten tafel liggen.

Wilskracht en gezond eten

Ik loop door de natuurvoedingswinkel langs de tafel met boeken over gezonde voeding. Er liggen boeken over sappen en smoothies, over puur eten en suikervrij genieten. De omslag van dit soort boeken is altijd inspirerend en uitnodigend.

Vanbinnen kriebelt het direct: Jaaa! Zo wil ik leven.

Ik heb dan ook genoeg van dit soort boeken in de kast.

Dit zijn een paar van mijn favorieten.

Toch is er ergens een kloof.

Een kloof tussen de inhoud van zo’n boek en de levensstijl die het met zich meebrengt. Begrijpen wat gezond eten is en hoe je het klaarmaakt is iets heel anders dan het ook dagelijks toepassen.

Op het moment dat het reservoir van je wilskracht is uitgeput functioneert je brein anders dan wanneer dit reservoir nog vol is. En als je gespannen bent of je ergens zorgen om maakt is dit ook het geval.

Hoe meer ik leer over de manier waarop ons brein functioneert hoe beter ik begrijp waarom informatie over gezonde voeding niet genoeg is om uit een strijd met eten te komen. Zeker niet als je gevoelig bent voor de verslavende eigenschappen van bewerkt eten.

Om de kloof tussen die inspirerende boeken en je dagelijks leven te overbruggen heb je een begrip nodig van dit functioneren.

Je hebt kennis nodig over de manier waarop je de kloof kunt dichten tussen dat inspirerende boek en de manier waarop je dagelijks voor jezelf zorgt.

Juist als je moe bent of gespannen. Dan staat zo’n boek even heel ver van je af en is ongezond eten vaak dichtbij.

Als je al genoeg weet over gezonde voeding, richt je dan op het dichten van die kloof.
Voor mij maakte dat het verschil.

Beoordeling lezers
[Totaal: 4 Gem: 3.3]

Plaats een reactie