25 juli 2017

Ontwerpen

Etenslessen is een succesvol programma omdat het je leert sturen op je brein. Je brein heeft veel meer invloed op je relatie met eten dan je denkt. Het is de voornaamste reden waarom je jarenlang een strijd met eten kan voeren ondanks al je kennis over gezonde voeding.

Toen ik indertijd mijn programma schreef overwoog ik om het De Breinbenadering te noemen, maar dat vond ik te klinisch klinken en ook teveel als een hype. Toch dekt die naam wel de lading. Ik laat het verband zien met je relatie met eten.

Stel je brein eens voor als een boekenkast. Een kast die vol staat met alles waar je al eens over hebt nagedacht. Het is de grote verzameling van je gedachten. Er staan boeken in over je jeugd en toekomst. Boeken over je werk, liefde, financiën, gezondheid en natuurlijk ook over je relatie met eten.

Als je niet dagelijks zelf bewust een boek uitkiest om te lezen, selecteren de verschillende delen van je brein er zelf één. Dit zal altijd het boek zijn waar ze het gemakkelijkst bij kunnen en dat binnen de categorie van hun voorkeur staat.
Zo zal je amygdala altijd een eng boek kiezen uit de categorie zorgen en problemen. Een voorbeeld hiervan is het boek dat voorspelt dat je nooit uit je strijd met eten zal komen en ook uitlegt waarom.

Je nucleus accumbens zal een keuze maken uit de categorie genot en kiest daar het boek waarin overeten verheerlijkt wordt en gelijk staat aan gezelligheid en iets lekkers verdiend hebben.

Beiden voorbeelden zullen je bekend voorkomen. Het zijn allemaal gedachten die zich meestal dagelijks herhalen. Het is voor je brein namelijk veel gemakkelijker om een bestaand boek uit de kast te trekken, dan een heel nieuw boek te schrijven. De energie die dit vraagt reserveert het liever voor het bespeuren van gevaar in je omgeving.

Je brein is er niet om je gelukkig te maken, maar om je te laten overleven.

Dit is best een lastig concept om je te realiseren. We zijn veel dierlijker dan we denken en in onze relatie met eten komen we dit voortdurend tegen.

Stel nu dat je een prachtig nieuw boek wilt schrijven. Het boek waarin je ontdekt wie je bent zonder overeten in je leven. Het boek waarin je doorziet dat eten en gezelligheid niets met elkaar te maken hebben. In dit boek wordt je nieuwsgierig naar het loskoppelen van je emoties en eten. Je vindt jezelf niet langer zielig zonder iets lekkers en creëert een geweldige relatie met eten zonder obsessie of dieet. Je valt af, wordt slank en blijft dat ook. Eten is niet langer een probleem in je leven.

Je begrijpt dat dit allemaal lijnrecht staat tegenover de inhoud van die uitgekauwde boeken in je kast. Daarbij komt het volgende: een nieuw boek schrijven, doe je vanuit je neocortex, een plek waar je energievoorraad (lees wilskracht) beperkt is. Deze moet telkens opnieuw worden aangevuld. Dit gebeurt als je slaapt of pauzes neemt (pauzes zijn een must-have voor je brein).

In je neocortex doe je al je scheppend werk en geef je vorm aan je idealen. Hier bedenk je bijvoorbeeld dat je graag puur wilt eten. Maar zodra je door je energievoorraad heen bent, plukt een van de andere delen van je brein een oud boek uit de kast en eet je weer de rommel die je nu juist wilt laten staan.

Hoe zorg je nu dat het boek over jouw geweldige relatie met eten er toch komt?

Door te automatiseren wat je in je neocortex hebt bedacht. Je wilt je mooie nieuwe gedachten en gedrag verhuizen naar een deel van je brein waar automatismen worden opgeslagen. Ik noem dit voor het gemak je automatische brein.

In Etenslessen doe je dit door een ontwerp te maken van de manier waarop je het liefst voor jezelf wilt zorgen. Dit ontwerp is gebaseerd op nieuwe gedachten die je verzameld hebt. Deze gedachten vormen het positieve fundament van jouw geweldige relatie met eten. Hier leg je jouw ontwerp overheen, waardoor je gedachten gevoelens en gedrag met elkaar in overeenstemming zijn. Zolang dit hele pakket nog in je neocortex staat opgeslagen kost het je inspanning om het allemaal te geloven en uit te voeren. Maar dit is gelukkig tijdelijk.

Zodra je het geautomatiseerd hebt, kost het nauwelijks nog inspanning en domineert je automatische gedrag die oude boeken in je kast. Deze worden zelden nog tevoorschijn gehaald en vormen niet langer een probleem.
Het is allemaal heel strategisch. Liefdevol maar strategisch. Zonder deze basale kennis over het functioneren van je brein, interpreteer je momenten van overeten als falen en verwijt jezelf ten onrechte een gebrek aan wilskracht.

Overleven is nu eenmaal belangrijker voor je brein dan gelukkig zijn. Vanuit begrip voor deze prioriteit kun je absoluut een geweldige relatie met eten creëren. Ik ben je hierin voorgegaan en leer je in Etenslessen graag hoe je dat nieuwe boek schrijft.

Beoordeling lezers
[Totaal: 19 Gem: 3.8]

Een reactie op “Ontwerpen”

  1. Deze blog kwam weer als geroepen…dank je


Plaats een reactie