30 oktober 2018

Charlie een bullterrier bij het openhaarvuur

Optimisme als oefening

Vroeger dacht ik dat je mensen kon typeren als optimist of pessimist. Je was het een of het ander. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie het glas altijd halfvol is en voor anderen altijd halfleeg. Ik had moeite met dit label. Vooral die uitspraak over dat glas vond ik confronterend. Ik wilde mezelf graag als optimist zien, maar kon niet ontkennen dat ik dagelijks last had van negatieve gedachten.

Hi, ik ben een pessimist, vrienden worden?

Ik ken niemand die zichzelf wil associëren met het label van pessimist. Maar gelukkig is het ook niet zo zwart-wit als ik indertijd dacht. De mate waarin je van je leven geniet en hier positief instaat, ligt maar ten dele vast. De wetenschap noemt het je set point. Deze bestaat voor 40% uit erfelijke belasting en voor nog eens 10% uit vorming door je omstandigheden. Dat is goed nieuws (als je het positief bekijkt); het geeft je 50% in handen om zelf in te vullen.

Hoe negatief je ook belast bent en hoe zwaar je het ooit hebt gehad, je kan je hier voor een groot deel van losmaken. Je bent niet je verleden. Zo goed om te weten. Een negatief zelfbeeld is dus te veranderen en een sombere kijk op je mogelijkheden en toekomst ook. Die 50% heb je zelf in de hand.

Dit brengt wel een verantwoordelijkheid met zich mee. Als je van die 50% wilt profiteren moet je in beweging komen. Doe je dit niet dan vult je brein ze automatisch voor je in met de negatieve gedachten die op dit moment op cruise control staan. Want dat is nu eenmaal wat een gezond brein doet. Het zoekt continu naar gevaar en dreiging. Pessimisme hielp ons de oertijd overleven. Het hield je veilig. In die zin is pessimisme een gezond teken, het voelt alleen belabberd en houdt jou en je leven klein.

Dit is wat je kan doen: haal het label van optimist of pessimist eraf en zie optimisme voortaan als iets dynamisch. Zie het als een oefening. Want dat is het. Optimisme is iets wat je beoefent. Om die 50% te kunnen benutten wil je optimisme beoefenen.

Als je doet wat je altijd deed, zal je krijgen wat je altijd kreeg.

Deze tegeltjeswijsheid geldt absoluut voor je brein. Als je denkt wat je altijd dacht, zal je voelen wat je altijd voelde en doen wat je altijd deed.

Het zijn je gedachten die je gevoel bepalen en je gevoel is je drijfveer voor gedrag.
Negatieve gevoelens hielpen ons de oertijd te overleven, maar positieve gevoelens helpen ons evolueren. Vanuit optimisme durven we nieuwe dingen uit te proberen. Onze geest is dan creatiever omdat je uitgaat van een goede afloop. Je gaat gemakkelijker nieuwe contacten aan en stapt het onbekende in.

Denk hierover na. Er is een deel van je brein dat je altijd zal aansporen om je zorgen te maken en vooral niet in beweging te komen, maar er is ook een deel van je brein dat creatief is, optimistisch en risico durft te nemen. Dat negatieve denken gaat vanzelf, daar hoef je niets voor te doen, maar positief denken vraagt om inspanning, omdat je brein overleven nu eenmaal als eerste prioriteit heeft. Die vrij in te vullen 50% neigen dus naar kommer en kwel, tenzij jij ze claimt en bewust positief invult door optimisme te beoefenen. De vraag is hoe je dit doet.

Er bestaan veel oefeningen voor, waarvan er een als beste uit de test kwam. De test waar ik het nu over heb werd gedaan om te onderzoeken hoe mensen met chronische pijn meer geluk en plezier in hun leven konden ervaren. Zij volgden een programma, waarbij de oefening Drie Goede Dingen de beste resultaten boekte.

Als je naar een geweldige relatie met eten verlangt is het beoefenen van optimisme een must. In de eerste plaats wil je het vertrouwen kweken dat je in staat bent om die geweldige relatie te creëren, maar daarnaast wil je ook positiever naar jezelf (je lichaam) en je leven kijken, zodat je minder vaak behoefte voelt om te vluchten in eten. Als je blijmoedig van je leven geniet en in een heerlijke flow zit met jezelf, heb je minder behoefte aan snacken en snoepen, het zit dan gewoon niet zo op je radar.

Negatieve emoties en gedachten horen bij onze menselijke ervaring. Je wilt ze niet uitbannen of veroordelen. Ze brengen je iets en zijn van waarde. Maar daarnaast wil je ook optimisme beoefenen, zodat je creatief kan zijn en genieten van alles wat goed en mooi is in je leven.

Dit is de oefening Drie Goede Dingen:
Pak een schrift of dagboek en blik ’s voor het slapen gaan terug op je dag en benoem drie dingen die deze dag fijn waren. Schrijf ze op en omschrijf daarbij wat de oorzaak was.

Ik geef je een voorbeeld uit mijn eigen schrift:

Ik heb heerlijk met Bodine (mijn dochter) in de auto gezongen. Copacabana van Barry Manilow. Ik had de songtekst gegoogeld en haar overgehaald om samen de coupletten uit ons hoofd te leren. We moesten steeds lachen bij het zinnetje Tony sailed across the bar.

Een liedje met je dochter zingen helpt je niet overleven. Het is voor mijn brein dus niet van belang om hierbij stil te staan. Het wil zich liever zorgen maken over haar schoolcijfers en gezondheid. Als ik mij brein niet dwing om op zoek te gaan naar wat goed en positief is, blijf ik hangen in mijn ouderlijke zorgen. Zo zonde van dat gouden moment in die auto. Ik wil dat moment uitvergroten en van nagenieten. Ik wil dat mijn brein meer van dat soort momenten creëert, deze verzint en mij op het idee brengt.

De oefening Drie Goede Dingen werkt zo goed omdat je brein leert overdag al te zoeken naar alle fijne dingen die het ’s avonds kan rapporteren. Hierdoor geniet je meer van je leven. Ik ben iemand die dit nodig heeft. Bovendien wil ik die 50% claimen. Ik wil ze invullen met alles wat me creatief en optimistisch maakt. Ik wil bouwen en voluit leven. Jij denk ik ook. Committeer je in dat geval aan deze oefening en je zal zien dat je beleving verandert. Je zal ook zien dat je meer nieuwe dingen doet en durft omdat je uitgaat van een goede afloop. En wie wil dat nu niet?

Schrijf elke avond Drie Goede Dingen op en je glas is halfvol.

Beoordeling lezers
[Totaal: 15 Gem: 4.7]

Een reactie op “Optimisme als oefening”

  1. Annelies Bakker schreef:

    De blij-ei lijst Marjena! ☺️ Hij doet t nog altijd fantastisch!


Plaats een reactie