10 oktober 2017

De belangrijkste reden waarom je niet afvalt

Het grootste obstakel dat ik heb moeten overwinnen om uit mijn eetprobleem te komen is mijn hoofd. Ik had belemmerende gedachten die ik oprecht geloofde. Gedachten waar ik veel bewijs voor had verzameld en die ik met behulp van dat bewijs in mijn overtuigingssysteem had verankerd.

Ik kan je niet genoeg op het hart drukken hoe belangrijk het is om te onderzoeken wat je denkt. Ons brein heeft het vermogen om over zichzelf na te denken. We zijn de enige soort op aarde die dit kan en toch doen we het bijna niet. Het wordt ons op school ook niet geleerd. Maar wat je denkt beïnvloed wat je voelt. Wat je voelt beïnvloed wat je doet en wat je doet, bepaalt je resultaat.

Ik geef je hier een voorbeeld van en gebruik mijn eigen negatieve gedachten uit het verleden.

Situatie: Ik wil afvallen en uit mijn strijd met eten komen.
Gedachten: Ik heb dit al te lang. Ik zal deze strijd altijd houden. Ik ben te beschadigd.
Gevoel: machteloos, somber.
Gedrag: passief, isoleren, eten.
Resultaat: ik blijf in de strijd.

Zie je hoe ik met de gedachte ‘ik zal deze strijd altijd houden’ mijn probleem in stand hield?
Ik geloofde deze gedachte echt en dacht oprecht dat ik te beschadigd was. Ik dacht dat ik er al te lang mee rondliep om er nog uit te kunnen komen.

Je kan je voorstellen hoe ondermijnend dit was. Ik werd er zo somber van dat ik alle hoop verloor en de pijn van die hopeloosheid probeerde te verdoven met eten.

Het bewijs dat ik verzameld had bestond uit al mijn mislukte diëten. Maar ik wist toen nog niet dat het veranderen van je relatie met eten meer nodig heeft dan kennis over gezonde voeding. Het gedachtenwerk dat ik nu aan jou uitleg was een van de belangrijkste dingen waar het mij toen nog aan ontbrak.

Pas toen ik mij bewust werd van mijn ondermijnende gedachten en begreep dat ik deze kon veranderen, kwam er verandering in mijn relatie met eten. Ik ontdekte dat ik nieuwe gedachten kon kiezen. Gedachten die mij kracht en hoop gaven. Gedachten die mij hielpen momenten van tegenslag een positieve betekenis te geven.

Hierdoor nam mijn spanningsveld met eten af en kon ik uit de spiraal komen waar ik in gevangen zat.

Ik geef je een voorbeeld van een paar gedachten waarmee ik dit deed.

Situatie: Ik wil afvallen en uit mijn strijd met eten komen.
Nieuwe gedachten: Ik wil de gedachte ‘ik heb dit al te lang’ loslaten.  Deze gedachte helpt mij niet. Ik wil nieuwe gedachten over mijn relatie met eten kiezen. Ik wil ontdekken dat ik mijn relatie met eten kan veranderen. Ik wil erop vertrouwen dat ik kan ontdekken hoe dit werkt.Ik kies nu voor dit vertrouwen.

Gevoel: hoopvol, nieuwsgierig.
Gedrag: ik ga op onderzoek uit.
Resultaat: ik ontdek nieuwe mogelijkheden, ik overeet minder.

Zie je dat het bij je gedachten begint? Zie je dat ik mijzelf passief kan maken of nieuwsgierig en hoopvol? Terwijl mijn omstandigheden in beide gevallen nog precies hetzelfde zijn. Ik wist in het bovenstaande model nog niet hoe ik mijn relatie met eten ging veranderen, maar stond daar nu wel anders tegenover. Daar begon het mee. Mijn mentale positionering maakte het verschil.

Daarom is het zo belangrijk om die omstandigheden niet leidend te maken.
Waar je nu staat zegt niets over je vermogen ergens anders te komen.

Wat je gisteren hebt gegeten zegt niets over je vermogen om uit je strijd met eten te komen.
Hoeveel je vandaag weegt zegt niets over je vermogen om af te vallen.

Kijk naar je gedachten. Verzamel ze. Onderzoek welke gedachten je over je relatie met eten hebt. Ze zijn allemaal optioneel. De kwaliteit van je gedachten vertelt je meer over je relatie met eten dan de weegschaal.

Ik werk voortdurend met mijn cliënten aan hun gedachten en voortdurend aan die van mijzelf. Elke blokkade in mijn leven laat zich zien door dit gedachtenwerk en er ook mee oplossen. Het is de sleutel in het slot naar succes. Elk succes.

Beoordeling lezers
[Totaal: 14 Gem: 3.9]

Plaats een reactie