23 april 2019

Marjena en Ramon

Pijn verwerken zonder eten

Gisteren raakte ik uit balans. Mijn werk liep niet lekker en ik kreeg kritiek van mijn man. Hoewel ik het niet wil, raakt het mij diep als hij mij bekritiseert. Omdat ik hem zo fantastisch vind, wegen zijn woorden extra zwaar. Als kritiek van hem komt, betekent het meer dan van wie dan ook.

Nu weet ik dat hij mij ook fantastisch vind en dat mijn fouten of tekortkomingen daar geen afbreuk aan doen maar ik raak op zo’n moment toch tijdelijk uit balans. Eerst stribbel ik nog wat tegen, vervolgens ga ik mee in zijn verhaal, waarna ik vanbinnen afbrokkel. Weg vrolijk humeur. Weg zelfvertrouwen. Dat laatste is een onvolwassen reactie waar ik misschien nog eens overheen groei, maar zo ver ben ik nog niet.

Het goede nieuws is dat ik in elk geval niet overeet.

Ik weet inmiddels hoe ik mezelf effectief begeleid als ik afbrokkel.

Pijn is pijn en als het er eenmaal is, heeft het ruimte nodig.

Ruimte om doorvoeld te worden zodat het zich kan oplossen en omvormen tot iets anders. Meestal krijg ik daar een mooi inzicht voor terug wat de pijn functioneel en van waarde maakt.

Mijn cliënten hebben meestal moeite met het toelaten van hun pijn. In vrijwel elk traject komt het onderwerp voorbij. Ik begrijp de weerstand die ze voelen. Ik liep er vroeger ook automatisch voor weg om uiteindelijk te ontdekken dat weglopen niet werkt. Je betaalt er een prijs voor. In mijn geval was dat stagnatie van mijn emotionele ontwikkeling en een dijk van een eetprobleem.

Dus wat te doen met pijn als je slank wilt zijn?

In de eerste plaats wil je dat reflex van weglopen leren herkennen. Een verlangen naar eten is een duidelijk signaal. Zodra je merkt dat je zonder maaghonger wilt eten, is het tijd om te onderzoeken of je iets dwars zit.

Spoel op zo’n moment de film een stukje terug.

Wat gebeurde er vlak voordat je aan eten dacht?
Wat was de situatie?
Wat dacht je op dat moment?
Wat voelde je?

Als je dit doet is de helft al gewonnen.
Maak hier een gewoonte van en je zal merken dat er ruimte ontstaat tussen verlangen naar eten en daar gedachteloos aan toegeven.

In die ruimte ontwikkel je intimiteit met jezelf. Je leert je prettig te voelen bij de vragen die je stelt. Spreek met jezelf af dat je na het beantwoorden van de vragen alsnog mag eten. Maar pas nadat je echt bij je vragen hebt stilgestaan.

Eten zonder honger mag. Niemand die je dat verbiedt.
Je wilt alleen eerlijk zijn over de reden waarom je het doet. Pas als je weet dat je eet om je pijn niet te voelen, kan je ook opmerken of dit werkt. Observeer dit zonder oordeel.

Door telkens opnieuw vragen te stellen, wordt de ruimte tussen verlangen naar eten en hieraan toegeven groter. Er komt een moment waarop je voelt dat je kan kiezen om dat eten ook te laten. Er komt een punt waarop je denkt,

Wat is mijn alternatief als ik nu niet eet?
Waar laat ik mezelf dan?
Wat kan ik doen met de pijn die ik nu voel?

Gisteren nam ik mijn pijn mee de tuin in. Ik trok mijn handschoenen aan, pakte de snoeischaar, schoffel en hark en maakte de tuin mooi. Intussen luisterde ik naar een boeiende lezing. Ik was verdrietig en voelde me somber maar droeg dat gevoel gewoon met me mee.

Pijn betekent niet dat ik niet meer kan functioneren, het betekent alleen dat ik het werk wat ik doe zo mogelijk een beetje aanpas. Een simpel klusje zoals tuinieren voelt heilzaam. Luisteren naar iemand met een boeiend verhaal doet me ook goed. Maar ook als ik moet werken is pijn geen belemmering. Er zit een tere plek ergens achter mijn middenrif maar dat is alles.

De sensatie van emotionele pijn stelt eigenlijk niet zoveel voor.

Het is het verhaal over niet goed genoeg zijn of tekortschieten dat het lijden veroorzaakt. Dat lichamelijke stuk is goed te doen.

Dat is dan ook de kunst van pijn verwerken. Je wilt het verhaal dat de pijn heeft veroorzaakt van de sensatie kunnen onderscheiden.

Het verhaal adresseer je door er goed naar te kijken. Klopt het wat ik nu allemaal denk? Wil ik het verhaal in mijn hoofd geloven? Kan ik zien wat er nog meer is? Kan ik nog zien wat goed is en liefdevol? Zodra je dit mentale stuk oppakt haal je het lijden uit je pijn. Dit betekent alleen niet dat het tere gevoel achter je middenrif dan ook meteen verdwijnt. Dat kent zijn eigen tijd en tempo, maar dat geeft niet. Het kan geen kwaad. Het golft uiteindelijk uit en verdwijnt. Het maakt plaats voor iets anders.

Ik geef je mijn remedies om zonder eten pijn te verwerken.

Doe een simpel klusje
Tuinieren, opruimen, schoonmaken. Je ziet iets onder je handen opknappen en dat werkt heilzaam.

Netflix
Mijn favoriet van dit moment: Queer eye. Netflix is in tegenstelling tot eten, afleiding waar je achteraf geen spijt van hoeft te hebben.

Bel of app iemand
Zoek contact met iemand die het altijd fijn vindt om je stem te horen.
Vul niet voor de ander in of het wel uitkomt. Belangrijk detail: het maakt niet eens uit of ze reageren. Je hebt jezelf een stem gegeven en contact gezocht. Dat alleen helpt al.

Aai je huisdier
Ga bij je kat of hond liggen, maak oogcontact en aai. Het geeft zo’n goede troost. In de ogen van je kat of hond bestaat alleen het nu en dat voel je. Er is geen verhaal. Geen fout. Geen tekortkoming. Niets is verloren, mis of hopeloos.

Ga de natuur in
Wandel. Ga een blokje om. Als het weer heel slecht is of als ik het koud heb, kijk ik soms alleen maar naar buiten. Dat werkt ook. Naar de lucht staren doet ook iets voor je. Daarbuiten is die grote eeuwigheid. Het probleem, dat ding dat je pijn doet, is niet voor altijd.

Voel warm water op je lichaam
Ga in bad zitten of op de grond onder de douche. Die warme waterval op je hoofd en schouders harmonieert met je pijn. Het stroomt vanbinnen en van buiten.

Luister naar muziek
Muziek harmonieert ook goed met pijn. Kies wat je aanspreekt. Koptelefoon op en dompel je onder.

Je kan pijn nergens laten. Het zit in je. Maar je pijn bewust ontvangen maakt het verschil.

Toen ik vanmorgen opstond zat er nog een restje. Prima. Geen probleem. Er valt nog genoeg te snoeien in de tuin en het besef dat ik er niet om ben gaan eten is altijd fijn.

Heb je zelf nog een goede remedie die hier niet tussen staat? Laat het me weten, ik leer ook graag van jou: info@marjena.nl

Beoordeling lezers
[Totaal: 5 Gem: 3.6]

Plaats een reactie